Google efekt: Udělá z nás googlování hlupáky?

Za Google efekt, známý také jako digitální amnézie, je označována tendence zapomínat informace, které jsou snadno dostupné na internetu.
70% rodičů si z hlavy nepamatuje telefonní číslo svých dětí, 49% ani číslo svého partnera. Čím to je, že kdyby se nám vybil mobil, nebyli bychom schopni zavolat ani svým nejbližším, protože jejich číslo zpaměti prostě neznáme?
zvětšovací sklo
The Kaspersky Lab, společnost stojící za tímto výzkumem, došla k závěru, že nenakládáme úsilí zapamatovat si i velmi důležité údaje, protože se spoléháme na to, že je můžeme velmi snadno zjistit – většinou na to stačí pár kliknutí, a to právě například na Googlu (odtud pak název Google efekt). Internet tak de facto pokládáme za jakési úložiště pro naše ,,data“ a často zapomínáme, že tou nejdůležitější databankou by pro nás vždy měl být náš vlastní mozek. Dopad na naši paměť je vskutku alarmující a těžko říct, kam až tento vývoj spěje. Podle současného tempa to vypadá, že za pár let budeme na Googlu závislí tak, že ,,Kam se poděly mé klíče?“ bude patřit mezi běžné zadávané dotazy.
google na monitoru
Další studie, tentokrát od Microsoftu, zase prokázala, že to není jen paměť, na kterou má internet a technologie tak alarmující dopad, ale také naše pozornost. Dokonce i závojnatka, zlatá rybka, která některým z nás plave v akváriu, prý udrží pozornost déle než my, lidé. Bohužel se není čemu divit. Od vynálezu internetu prošla naše společnost tzv. informační explozí. Informací přibývá a přibývá, uvádí se dokonce, že za roky 2010-2012 bylo vytvořeno 90% veškerých dat za celé dějiny lidstva. Tolik informací nejsme schopni zpracovat, jsme jimi prostě a jednoduše zahlcováni.
umělá inteligence
Na závěr článku by to však chtělo něco optimistického – mnoho odborníků je přesvědčeno, že bychom na tuto problematiku neměli nazírat tak negativně. Věří, že nedochází k žádné degredaci mozku, pouze měníme způsob, jakým pracujeme s informacemi. Co je tím myšleno? Místo toho, abychom si zapamatovali údaje samotné, si do hlavy ukládáme nejrůznější způsoby, jak tyto údaje vyhledat – takže například to, jaká vhodná slova použít při formulaci našeho dotazu, který zadáváme do internetového vyhledávače.
,,Být schopný zformulovat vhodně otázku, abychom našli odpověď, kterou hledáme, to je vlastně známka inteligence,“ říká antropoložka a bývalá viceprezidentka Intelu Genevieve Bell.

devene
https://www.dagis.cz